MELODISK
ANALYSE
– den
praktiske rækkefølge
Opgaveformuleringen
hedder:
Foretag en skriftlig
melodisk analyse af denne melodi.
Besvarelsen skal
indeholde en angivelse af:
Form og struktur,
melodiske og rytmiske iagttagelser samt melodiens toneart, taktart og ambitus
1: Start
med det formelle – de sidste tre ting: Taktart, toneart, ambitus
-
du behøver ikke argumentere for tonearten, bare
skriv den.
-
ambitus skal angives med korrekt interval
(stor/lille none (9), stor/lille decim (10: oktav + terts), undecim (11: oktave
+ kvart)
2: Form:
Inddel melodien i perioder og fraser og indtegn dem i noden – store
bogstaver for perioder, små for fraser.
Skriv formen nede i teksten også
3. Uddyb
formen – behandl hvert formled for sig – altså A, B –
perioderne.
·
Her skriver du hvordan hver frase er formet, hvilket
motiv der måske er, om de bevæger sig trinvist eller springende, osv.
·
er der sekvenser og hvor langt sekvenseres de (se
på afstanden mellem starttoner, og angiv i interval)
·
på hvad måde er fraserne forskellige –
eller ens ? osv,
·
Tænk også på ud/hjem – typisk ender de
fleste af perioderne ’ude’, dvs ikke på grundtonen, undtagen den sidste, hvor
vi skal hjem og slutte af.
·
Hvor klimaks og melodiens toptone
Dette er hovedparten af de melodiske
og rytmiske iagttagelser.
4. Andre ting der også kan være
interessante at bemærke, kan være:
·
toneartsfremmede toner og løse fortegn
·
specielle rytmiske ting
·
print 
J nicolai,
marts 2014
|