MELODISK ANALYSE
Overordnet kan en melodisk
analyse bestŒ af f¿lgende elementer:
-
melodisk opbygning:
fraser, gentagelser, sekvenser etc.
-
fraseopbygning:
line¾r, cyklisk, centraltone?
-
rytmik:
karakteristiske motiver
-
tonemateriale &
skala: dur, mol, blues, pentaton, modalt ..?
Opbygning
NŒr du skal analysere en
melodi skal du f¿rst se pŒ dens formale opbygning:
1)
I hvilke
afdelinger falder de melodiske fraser?
Vores eksempelmelodi er
ÓEn s¿mand har sin enegangÓ - den falder i 4 fraser ‡ 4 takter – formen
er AABA. Hvorfor to A-stykker f¿rst? Pga gentagelsestegnet.
L¾g m¾rke til at optakten
(den f¿rste 8.del) h¿rer med til frasen.
GŒ derefter n¿jere ind i
de enkelte fraser og karakteriser dem, og se hvad de n¿jere bestŒr af:
2)
Er der
gentagelser, motiver, sekvenser?
3)
fraseopbygning
4)
rytmik &
motiver
A
Her finder vi f¿rst det gennemgŒende rytmiske motiv:
der faktisk kan koges ned til
blot en ubetonet 8.del + fjerdedel.
Dette motiv gennemsyrer
hele melodien, sŒvel A som B.
Melodien i A kan ydermere
opdeles i tre dele: to sekvenser + en afslutning, a1, a2 & a3:
sekvens: a2 er flyttet en terts ned i forhold til a1
– parallelforskudt - selvom
den ikke er en helt 'ren' sekvens da starttonen ikke er flyttet ned ogsŒ; men
n¾sten.
fraseopbygning: hele frasen er line¾r, faldende fra kvinten til
grundtonen (ja den r¿r lige ledetonen). Den er ydermere opbygget af
akkordbrydninger.
tonemateriale: D-dur skalaen mellem kvint og grundtone.
B
Frase B benytter samme
rytmiske motiv som A, men er sv¾rere at inddele i mindre dele - mŒske i to, men
den kan ligesŒvel ses som en lang frase.
fraseopbygning: frasen er line¾r i bueform, mest tydeligt hvis
den ses som b1 + b2, som hver er en bue op til en h¿jtone og ned igen.
B har de st¿rste melodiske
bev¾gelser – den bestŒr af skalabev¾gelse + spring – altsŒ meget
forskellig fra A – hvilket ikke er m¾rkeligt da B-stykkets funktion i en
AABA-form netop er at danne kontrast og afveksling til A-stykket.
b1 springer op til sangens absolutte h¿jtone –
oktaven d – og har ligeledes sangens st¿rste ambitus (omfang): fra
e-d, altsŒ en septim. Den har ogsŒ sangens voldsomste spring – seksten
fra terts til oktav.
b2 kommer kun op til ledetonen c# og ender pŒ
kvinten, og har langt mere skalabev¾gelse og mindre spring.
tonemateriale: stadig D-dur, men fra sekund til oktav.
Sammenfattende kan man sige at B-stykket netop udviser den
kontrast man mŒ forvente, at b1 udg¿r sangens absolutte h¿jdepunkter mht
ekspressivitet: sangens st¿rste spring og dens absolutte h¿jtone.
B-stykket er samtidig
uafsluttende idet det ender pŒ kvinten, og leder sŒdan godt videre til
A-stykkets afsluttende benkendte univers der leder os hjem til grundtonen igen.
.......................
Generelt om melodisk
analyse:
line¾re fraser – altsŒ retningsbestemte – er
enten stigende eller faldende; evt. stigende op til en h¿jtone og dern¾st ned
igen. Fraser i bueform g¿r netop det.
cykliske fraser – er orienteret om en centraltone,
der godt kan fraviges, men som man hele tiden vender tilbage til. mange
Beatlesmelodier er sŒdan udformet, f.eks. verset i Help!
motiver – kan bestŒ af repetition, altsŒ gentagelse,
ofte med variation. Der kan v¾re sŒvel rytmiske som melodiske motiver.
tonemateriale – er interessant, specielt hvis der er
forskelle i de forskellige formled. Der er der ikke n¿dvendigvis, og sŒ mŒ man
blot beskrive det tonale materiale generelt.
Der kan godt forekomme
modulationer, i et B-stykke f.eks., og det vil give sig udtryk i l¿se fortegn.
Det er ogsŒ interessant pŒ
hvilke toner fraserne har deres hvilepunkter (sluttoner oftest) og h¿jdepunkter
(=h¿jtone). Ambitus betegner omfanget og er is¾r interessant nŒr der er
store forskelle mellem de enkelte fraser.
forminddeling er vigtig – husk at de fleste fraser med fordel kan underinddeles i mindre bidder.
hent printvenlig version [pdf]
ng 20.04.07