SONATESATSFORM
En
sonatesatsform, også bare kaldet sonateform, var en meget udbredt formtype i
klassiken (1750-1815), og den anvendtes naturligvis i klaversonater (deraf
navnet) og i symfonier og almindeligvis i første og sidste sats.
Til forskel fra
barokken, den musikalske genre der kom før (Bach, Vivaldi osv), begyndte man i
klassiken at arbejde med to temaer - et hovedtema (HT) og et sidetema (ST).
Hovedtemaet åbnede satsen så
det skulle gerne være lidt voldsomt / kraftigt / maskulint og iørefaldende så
publikum var klar over at musikken nu var startet. Lidt senere introducerede
komponisten så sidetemaet der gerne var blidere, mere lyrisk og
feminint.
De to temaer var
således kontraster til hinanden og satsens udvikling var bl.a. bestemt af
arbejdet med de to forskellige temaer.
Satsen form var almindeligvis en tredelt ABAform:
- Først kommer Ekspositionsdelen hvor de to temaer bliver præsenteret. Denne del
bliver normalt gentaget. Hovedtemaet præsenteres naturligt nok i Tonika,
mens Sidetemaet i durtonearter oftest placeres i Dominanttonearten.
- Dernæst
kommer Gennemføringsdelen hvor komponisten arbejder med temaerne -
eller eventuelt kun det ene, eller andre af satsen temaer (som i Eine
Kleine Nachtmusik, 1. sats) - for ligesom at se hvad man kan få ud af
dem, arbejde med konflikten mellem temaerne. Denne del kaldes også Modulationsdelen fordi musikken ofte skifter toneart her - den modulerer.
- Til slut
kommer Reprisen hvor vi vender hjem til de to temaer i deres -
næsten - originale udformning. Både HT og ST er her i Tonika.
·
Til allersidst er der så en Coda der runder satsen
af.
print 
|